Hvad vi kommer omkring ⤵️
At tale på konferencer.
Det er for mange en milepæl, der kunne være fed at opnå. Her står du som den kloge og skal gøre andre, kloge mennesker, klogere.
I indlægget her vil jeg dele de erfaringer, jeg har gjort igennem årene som oplægsholder. Du bliver blandt andet klogere på:
- Hvordan du kommer ud og taler som ekspert på konferencer
- Hvordan du bliver betalt som taler
- Hvad du skal gøre, når du bliver booket til at tale
- ... og ikke mindst, hvad du ikke skal gøre
Mine egne erfaringer med at tale til konferencer
Min første konference i marketingsøjemed var til Marketingcamp i 2016. Her husker jeg tydeligt, at jeg startede dagen med et voldsomt teknisk oplæg om SEO og nogle kæmpe excel-ark fra Nikolaj Mogensen.
Jeg tænkte, at man skulle være kongerigets klogeste for at blive inviteret til at tale sådan et sted.
Siden er jeg blevet klogere.
Jeg har siden 2022 talt på konferencerne:
- SEOday 2022
- SEOday 2023
- MarketingCamp 2022
- MarketingCamp 2023
- EMAILsummit 2023
Og taler på: - MarketingCamp 2024
- En konference, der endnu ikke er offentliggjort endnu 🤫
Hver gang er det gået ganske godt. Men inden 2022 gik jeg og undrede mig over, hvorfor ingen dog inviterede mig til at tale.
Jeg sagde faktisk ordret til Kathrine Louise:
Hvorfor fanden er der ikke nogen, der booker mig til at tale på deres konferencer?
To måneder senere landede der en invitation til at snakke på SEOday. Manifestation og alt det der, du ved <3.
Så hvordan kommer DU ud og taler på konferencer?
Der er to veje at gå.
Den vej, jeg gik:
- Del ud af din viden adskillige år i streg
- Vær aktiv med din blog, LinkedIn, podcasts og alt muligt andet
Håb, at arrangørerne får øjnene op for dig og skriver til dig uopfordret. Det var denne metode, jeg selv brugte.
Den anden vej:
Find ud af, hvem der arrangerer de konferencer, du drømmer om at tale på. Lav en vildt god oplægsbeskrivelse og pitch dig selv ind til dem.
I år så jeg, at SEOday gav mulighed for at pitche sig selv ind som oplægsholder. Samme mulighed er der på BrightonSEO og flere internationale konferencer.
Har du et spændende emne og en skarp disposition, er du allerede utroooligt langt.
I år lagde Ib Potter også en LinkedIn-opdatering ud, hvor man kunne pitche sig selv eller en bekendt ind til at tale på MarketingCamp.
Med et befolkningstal på 5,8 millioner og adskillige marketingkonferencer hvert eneste år, skal der nok være plads til dig i Danmark.
Nu er du blevet booket til at tale på din første konference. Er det så nu, at du bliver rig? 🤑
Lad os se på det.
Økonomien i at tale på konferencer
Lad mig være ærlig. Du bliver ikke millionær ved at tale på konferencer. I hvert fald ikke på marketingkonferencer her i Danmark.
Min erfaring er, at man får et symbolsk beløb, en dejlig middag med de andre speakers og en overnatning på et helt fint hotel.
Så det skal ikke være på grund af økonomien, at du snakker på konferencerne.
Og så alligevel. Jeg arbejder som konsulent og lever af at sælge min viden. Derfor er det et fantastisk udstillingsvindue at få 100-200 personers ubestridte opmærksomhed i en time og positionere sig selv som ekspert.
Derfor har mine optrædener på konferencer været en fornuftig investering, når man kigger på afkastet efterfølgende. Læg dertil den personlige branding og det, som det kaster af sig på den længere bane.
Arbejdede jeg ikke som konsulent, ville jeg være mere tilbageholdende med at tale på så mange konferencer.
Sådan forbereder du dig
Du er blevet booket til at tale på en konference, og du skal have forberedt dit oplæg. Hvordan griber du lige det an?
Månederne før
Nogle måneder i forvejen skal du lave en beskrivelse af dit oplæg og sende til arrangørerne. Du skal typisk sende det forholdsvist kort tid efter, at du er blevet booket.
Det kan derfor være lidt stressende, og du skriver måske noget lidt forhastet.
Lad være med det. Det bider dig i halen.
Din oplægsbeskrivelse er det, som deltagerne køber ind på. Du sætter derfor retningen for hele dit oplæg her, og det er svært at ændre på efterfølgende.
Lav derfor en detaljeret oplægsbeskrivelse.
Skab en tydelig forventningsafstemning om temaet, niveauet for oplægget, og hvad lytterne får med derfra. Det afspejler sig i evalueringerne, hvis du lover ét, men leverer noget helt andet.
Sælg dig selv. Typisk skal deltagerne vælge mellem forskellige oplæg på samme tid, og du vil jo gerne have dem ind at høre dig. Så gør noget ud af det.
Ugerne før
Begynd at forberede dig i god tid. Lav din disposition. Lav en plan over, hvad man skal tage med sig fra oplægget og lav eventuelt nogle rå slides for dit oplæg.
Jeg sender altid mit slideshow forbi en designer, så det ser visuelt pænt ud.
Når du har rammerne for dit oplæg på plads, kan du altid lave småjusteringer.
Ugen og aftenen op til
Det bedste, jeg har gjort for mig selv, er, at jeg har øvet mit oplæg igennem adskillige gange.
Det sørger for:
- At jeg får tilpasset undervejs, sådan der er et naturligt flow, og det giver mening
- At jeg kender mine slides, hvad jeg vil sige hvornår, og jeg føler mig hjemme i stoffet
- At jeg er selvsikker både før oplægget og på scenen, fordi jeg ved:
- At jeg har et hamrende godt oplæg med
- At jeg har totalt styr på, hvad jeg vil sige
- At jeg glæder mig helt vildt til at præsentere, hvad jeg har forberedt.
Derfor har jeg ikke noget at være nervøs for.
Så kære oplægsholder. Øv dit oplæg igennem. Flere gange. Det kan godt betale sig.
Jeg bruger mellem 20 og 30 timer på forberedelse til en konference, hvis jeg skal holde et nyt oplæg (alt inklusiv).
Hvad skal du ikke gøre, når du skal tale på en konference
Når jeg er på konference, hører jeg naturligvis også andres oplæg.
Her er både fantastiske oplæg og oplæg, som jeg ville være fælt skuffet over, hvis jeg havde betalt tusinde af kroner for at deltage på konferencen.
Så skal du tale på en konference, så lad være med:
- At flække dine slides sammen aftenen før
- At tænke du ikke behøver at øve det igennem
- At blive hængende til kl. 2 om natten ved speaker-dinneren og bælle rødvin (it shows)
Og med det sagt. God fornøjelse!
Det er hamrende sjovt at præsentere det stof, man arbejder med hver dag. Læg dertil oveni, at du bliver meget klogere på emnet, når du skal sætte dig og formidle det videre.
P.S. Du kan også booke mig til at komme og tale på jeres konference. Klik her 😘