Ung iværksætter karikatur - Kunstner: Frida Stiil Vium

Et opgør med den moderne unge iværksætter (og en lille bøn..)

Advarsel: Dette indlæg falder helt sikkert ikke i god jord hos alle. Måske du føler dig ramt? Måske du kender en, du føler dig ramt på vegne af. Skulle det være tilfældet, er det heldigt, at du bare kan ignorere mig og mine holdninger :-)).

I dag skriver jeg om noget, jeg længe har været frustreret over. Unge iværksættere. En gruppe, jeg ganske vist også selv tilhører, men…

Det er mere populært end nogensinde at blive iværksætter her i Danmark. Ung iværksætter. En titel, der bestemt har sine fordele. I dag tager jeg dog fat i en af ulemperne, som jeg ser det, ved iværksætteriets popularitet blandt vi “unge”. Faktum er, at i takt med at det er blevet cool at være iværksætter, lokker vi også en masse personer med, der bliver iværksættere, fordi det er moderne – og ikke fordi de brænder for at skabe noget.

De brænder for at være med på bølgen. For at der står “Selvstændig”, “CEO” eller “Direktør” på Facebook-profilen. Brænder for de hurtige penge, lækre biler, dyre ure og tonsvis af følgere på Instagram.

Fra starten er dette motivationen. Og det kan ikke gå hurtigt nok med at tjene en masse penge.

… hvad er problemet i det, tænker du måske?

Problemet er, at det typisk er nogle lorteforretninger, der bliver lavet. Forretninger, der sælger slankeplastre, kinesiske kopier af Apple Earpods, billige ansigtsmasker og hvad der ellers lige måtte være en god fortjeneste på, og er hurtigt at bestille hjem fra Kina. En fin måde at komme i gang på og lære om iværksætteri og online markedsføring – det gjorde jeg selv med mit andet iværksættereventyr (der endte med, at jeg nu har kælderen fyldt med overskydende mobilcovers).

Problemet opstår, når det aldrig når videre end det stadie. Når der aldrig kommer en ambition om at bygge en god, solid forretning op – hvor kunderne er glade. Målet er at få langet en masse varer over disken, hevet pengene i land og jagte de næste hurtige penge. 

En gammel kammerat sagde selv noget a la dette til mig for et års tid siden:

“Jeg gad sgu godt have en forretning som din, Kristian. En jeg vil stå ved og vise frem. Det må sgu være fedt!”

Min kammerat havde været ganske dygtig til at tjene en masse hurtige penge. Han kørte rundt i en lækker bil, købte flere flasker Möet på en aften, end jeg har drukket i hele mit liv, og var i korte træk et meget godt billede på den moderne, unge iværksætter.

Han havde nogle webshops, hvor han bevidst undlod at skrive sit eget navn på, han viste ikke sine resultater frem og var i bund og grund ikke “stolt”, af det han lavede. Alligevel fortsatte han med at jagte de hurtige penge. Fordi det er vel og mærke det, vi som samfund kan forholde os til.

Möet og hurtige biler er efterhånden blevet et synonym for succes på de sociale medier. Vores lille udstillingsvindue for vores perfekte liv.

Lad os gøre et opgør med den moderne unge iværksætter

Det, der kan irritere mig ved denne type iværksætter/forretning, er flere ting. Først og fremmest tager det fokus fra de hårdtarbejdende iværksættere, der har mere fokus på at opbygge en solid forretning frem for at gå ud at flexlease en hurtig bil. Og ovenikøbet rykker det den generelle opfattelse af en “ung iværksætter” som en, der søger Möet og biler i lange baner, i stedet for at fokus er på den forretning, man arbejder på. At være ung iværksætter er blevet et bandeord.

Dernæst er det, der er galt, at dem, der typisk har allermest travlt med at flashe, hvor godt det går, ofte ingen penge tjener. Charmen går lidt at showet, når en person, der skylder 50.000 kroner til en utilfreds leverandør, flasher sit nye Rolex på Instagram…

Et direkte afledt produkt af liderligheden for popularitet og likes på de sociale medier var den selvudnævnte “Kornkonge”. Kender du ikke til den historie, kan du læse lidt mere om den her.

Når jeg konstant hører om, at vi skal have flere og flere iværksættere, stopper jeg op og siger “nej tak”. Vi skal ikke have flere pop-iværksættere. Lad os hellere få flere seriøse unge, der drømmer om at opbygge en forretning, de tør stå ved. En forretning, de viser frem med stolthed. Og en forretning, der på sigt nok skal tjene penge.

Hvordan du kan se, om en forretning tjener penge

Det er altid tricky at se, om en forretning egentlig tjener penge. Her får du lige en lynguide til at se, om X-iværksættere tjener så mange penge, som de udgiver sig for at gøre.*

*Kan kun ses, hvis det er et selskab, og de har haft et helt regnskabsår

  1. Gå ind på Proff.dk
  2. Søg på personen eller virksomhedens navn
  3. Se regnskabet for virksomheden

Dermed kan du nemt og hurtigt tjekke, om der egentligt tjenes penge. Det skal dog for god ordens skyld nævnes, at en sund forretning sagtens kan have et underskud, og en dårlig forretning sagtens kan have et overskud. Her er forskellige parametre, der spiller ind. Det kan du læse lidt mere om her, hvis du ønsker.

Her ses regnskabet for min virksomhed. Jeg har hverken bil, dyr champagne eller 1.000 følgere på Instagram. Men jeg har en fed virksomhed, penge i banken og glade kunder :-).

En lille afsluttende bøn til dig, 

… der drømmer om at blive iværksætter

Så her er mit ønske til dig, der sidder og læser med lige nu. Dig, der sidder med sommerfugle i maven og ønsker at starte din egen virksomhed. Gør det nu ordentligt. Find din motivation. Og lad være med at jagte de hurtige penge. Pengene skal nok komme. Men glæden ved at bygge en forretning, man synes er den fedeste i verden, køber du ikke for penge.

Den får du ved at starte noget fedt, lægge det rette fundament og sparke røv flere år i streg – selvom du ser de andre moderne iværksættere flashe deres dyre pagne på Instagram fredag aften, mens du stadig sidder og knokler med din forretning.

Fejler du, så er det op på hesten igen. Hvis det var nemt, ville alle gøre det.

Forskellen på dig og dem er, at du også er her om 20 år!

… der sidder som erhvervsjournalist og dækker iværksætteri

Lav nu din research ordentligt. Gør dig den tjeneste at undersøge virksomheden på Proff.dk. Undersøg virksomhedens Trustpilot, Facebook mv. I en tid hvor journalisternes troværdighed er i bund, er dette det mindste, du kan gøre – for dig selv og din branche. Det værste eksempel vi har været vidne til var igen “Kornkongen”. Han ramte samtlige danske medier, inklusiv Børsen. Blev nomineret til “Årets Unge Håb”. Skrev over alt, at han havde et anpartsselskab, på trods af det stod samtlige steder på nettet, at her ikke var tale om andet end en enkeltmandsvirksomhed.

… og til dig, der bare læser med

Hyld iværksætteren, der knokler igennem for at få succes. Hyld iværksætteren, der bygger en solid forretning op. Hyld iværksætteren, der gør en dyd ud af at have glade kunder! Lad det være dem, vi hylder. Og prøv så til sidst at forholde dig lidt kritisk til de iværksættere, der går 100% efter pengene og ikke har fokus på hverken kunder eller deres leverandører.

Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes, at jeg intet problem har med folk, der måtte drikke Möet, lide hurtige biler eller finde en god portion motivation i penge. Det er helt fint. Mit problem er, når det er dem, der bliver billedet på en ung iværksætter.

Tak, for at du læste med :-).

4 Kommentarer
  • Simon Nygård
    Skrevet kl 22:14h, 23 januar Svar

    Jeg er helt enig i din betragtning og holdning. Der skal være flere unge iværksættere som tænker langsigtet, de har hele livet foran dem. Jeg synes også det kunne klæde mange unge, hvis de var lidt mere ydmyg omkring deres iværksætteri.

  • Jesper Norbøll
    Skrevet kl 09:31h, 24 januar Svar

    Spot on, Kristian!
    Det er desværre gået for meget modefænomen i at være iværksætter.
    Jeg har været det i 23 år (eller virksomhedsejer/selvstændig som det hed da jeg startede op, før iværksætter overhovedet var et ord man brugte), og der har altid været “smart i en fart”-typer.
    Men dengang var det typisk mænd på +30 år som kørte i den rille.
    – I dag ser jeg unge helt ned til 14-15 år der forsøger at køre en stil der ville være Jordan Belfort (Wolf of Wallstreet) værdig, uden at have noget som helst at have det i. Og jeg syntes det er trist, men så længe at deres kammerater og tøserne syntes at de er super fede, så kan jeg egentlig også godt forstå dem i denne se-mig-like-mig verden. Men det er bare varm luft og det er for nogen af dem et langt fald, når deres bluf på et tidspunkt blive kaldet.

  • Nicolai Teglskov
    Skrevet kl 08:44h, 26 januar Svar

    Tak for lige at pensle ud for journalister mv. at de godt må huske grundig research inden de hopper med på bølgen og hylder en “succes”.
    Jeg synes alle iværksættere fortjener anerkendelse, men det skal ikke være pga. alder, køn, etnisk baggrund e.l.

  • Jens Einarsson Hjalm
    Skrevet kl 17:09h, 22 april Svar

    Jeg er 100% enig her. Jeg har selv prøvet at komme i medierne med en sag der på ingen måde var undersøgt til bunds eller lavet journalistisk anstændigt!
    Selvom man får dem til at redegøre for deres fejlagtige dækning, så er der mange der kun husker den dårlige omtale – her var lige den anden side af mønten:)